Home > Over KHBO > Nieuws > 2007 >Nieuwe straalmotor

KHBO–luchtvaartopleiding ontvangt een turbofan straalmotor

Op donderdag 6 december bracht Snecma Services Brussels (SSB), als ‘Sinterklaasgeschenk’, een Pratt & Whitney JT8D - turbofan straalmotor naar de luchtvaartopleidingen van de Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende (KHBO) in het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum (VLOC) op de internationale luchthaven Oostende-Brugge.

SSB telt momenteel zo’n 250 medewerkers die instaan voor het nazicht en technisch onderhoud van straalmotoren voor ondermeer Airbus en Boeing vliegtuigen. SSB heeft in de nabije toekomst heel wat vacatures. Daarom wenst SSB haar samenwerking met het onderwijs gevoelig te versterken, in het bijzonder met de luchtvaartgerichte en unieke bachelor- en masteropleidingen van de KHBO. Dit gebeurt o.m. door een aanbod van bedrijfscontacten, eindwerkprojecten en stages in de productie-, inspectie- , engineering- en logistieke omgeving.

De Pratt & Whitney JT8D-7B

Deze turbofan straalmotor werd door het bedrijf Pratt & Whitney specifiek ontworpen voor de Boeing 727. De motor werd later ook toegepast op andere vliegtuigen zoals de McDonnell Douglas MD-80 en de Dassault Mercure. De JT8D werd tevens voor de Saab Viggen als RM8 supersone versie gebouwd door Volvo Flygmotor in Zweden.

De JT8D is voornamelijk opgebouwd uit staal en titanium. De inkomende luchtstroom wordt verdeeld in 2 delen, een koude luchtmantel rond de motor en een luchtstroom doorheen de verbrandingskamer, kortweg een turbofan bypass. Dit werkingsprincipe leidt tot een geringere geluidsoverlast van de motor. De JT8D motor werd voor het eerst commercieel toegepast op 1 februari 1964 en is sindsdien - met een productie van 14.000 stuks - de meest succesvolle straalmotor gebleken.

Technische steekkaart van de P&W JT8D (S/N 654485)

Type: twee-assige axiale turbofan
Afmetingen: diameter van 1,08m, lengte van 3,137m
Gewicht: 1.500 kg
Prestaties: stuwkracht tussen 62 en 77 kiloNewton (naargelang de versie)