Home > Over KHBO > Nieuwsbrief > Februari - maart 2009 >Studenten bouwkunde lopen baggerstage

Studenten bouwkunde lopen baggerstage

Zoals elk jaar lopen de studenten ‘Master in de Industriële Wetenschappen – Bouwkunde’ (de vroegere opleiding tot industrieel ingenieur bouwkunde) in de maanden februari en maart stage in een bedrijf dat actief is in de bouwsector. Dit jaar zijn er drie studenten bouwkunde die stage lopen in het buitenland, met name in Zuid-Frankrijk, Australië en Peru. Bert Verhaeghe, Jan Lobbestael en Stefaan Van Hollebeke grijpen de uitdaging met beide handen aan. Interesse voor waterbouw, de unieke gelegenheid om in de baggersector te werken en het avontuur trekken hen aan.

Bert Verhaeghe (° 1987) uit Kuurne trekt voor Dredging International (DI) van 26 januari t.e.m. 6 maart 2009 naar Fos-Sur-Mer in Frankrijk, op een 40-tal kilometer van Marseille. Bert gaat er stage lopen in het project in de binnenhaven n°2 van Fos-sur-Mer. Er worden twee nieuwe kaaimuren aangelegd van 400 meter, resp. 800 meter lang zodat de haven een grotere capaciteit aan containerschepen aankan. Er gebeuren ook baggerwerken om de haven uit te diepen.

De werken worden uitgevoerd in opdracht van PAM (Port Autonome de Marseille). DI maakt voor dit project deel uit van een groep bestaande uit GTM Génie Civil et Services (Marseille), Eiffage TP, Saipem en Société de Dragage International (SDI) (ook onderdeel van de DEME-groep). GTM, Eiffage & Saipin vormen samen een deelgenootschap voor de werken weg- en waterbouw terwijl Dredging International en SDI dit doen voor de baggerwerken.

Bert zal er instaan voor ‘de uitvoering en rapportage van baggerwerken’, wat inhoudt: de opvolging van baggerwerken aan boord, van opspuitwerken, van nat en droog grondverzet en het zelfstandig bezoek en controle van de werven aan boord en op het land.

Jan Lobbestael (° 1986) uit Oostrozebeke vertrekt op 31 januari 2009 in opdracht van Jan De Nul voor zes weken naar Port Hedland in Australië. Port Hedland is gelegen nabij een mijngebied ter grootte van de helft van België. De aldaar ontgonnen grondstoffen worden met treinen van 3,75 km lang naar de haven getransporteerd. Daar worden de grondstoffen in boten overgeladen. Er zijn 10 dergelijke treinen nodig om één van deze grote boten te vullen.

Het project waar Jan wordt tewerkgesteld bestaat erin om in de haven extra dokplaatsen te voorzien voor deze boten. Hiervoor dienen "getijdendokken" te worden aangelegd. De boten komen dus aan bij hoog water en dienen getijdendokken te hebben om te vermijden dat de boten bij laagwater met de kiel op de dokbodem zouden rusten. Deze getijdendokken worden met behulp van een enorme kraan uitgegraven.

Jan gaat de werfleiders van het project assisteren. Hij krijgt de gelegenheid om de opstart van een werf volledig mee te maken vooraleer het echte ‘werk’ (de constructie) begint.

Stefaan Van Hollebeke (° 1985) uit Brugge vertrekt ook in opdracht van baggerbedrijf Jan De Nul van 1 februari t.e.m. 15 maart naar Melchorita, 180 km ten zuiden van Lima in Peru. Vanaf 2010 zal het gas dat ontgonnen wordt in de Peruviaanse wouden via een pijpleiding naar Melchorita gepompt worden. Daar wordt het opgeslagen als LNG en in gastankers geladen.

De marinewerken van dit project worden uitgevoerd door een consortium waarin de Jan De Nul Group een participatie heeft van 20 %. De opdracht van Jan De Nul houdt het baggeren van een toegangskanaal in en het construeren van een (deel van een) golfbreker. Stefaan wordt tewerkgesteld op de survey-afdeling.

Je kan hun avonturen vanuit België volgen via volgende blogs:
Bert: http://bverhaeghe.blogspot.com/
Jan: http://www.janlobbestael.blogspot.com/